Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Vår handläggning

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi…

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.

Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut. Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Läs mer på sidan Så söker du ersättning.

Gör en komplett ansökan
Så här kan du påverka den tid det tar från det att du blivit arbetslös till det att vi tar beslut och du får din ersättning:

– Läs noga igenom den information som finns i alla blanketter/formulär och tidrapporter innan du fyller i dem.
– Kontrollera att intyg, handlingar eller andra uppgifter du lämnar till oss är rätt ifyllda.
– Kontrollera att ingen uppgift saknas.
– Om du är anställd, kontrollera uppgifterna som din arbetsgivare fyllt i på blanketten/flödet Arbetsgivarintyg så att ingen uppgift saknas.
– Fyll i dina tidrapporter och skicka in dessa löpande för de veckor som passerar.

När måste du lämna kompletterande uppgifter?
Om något saknas i din ansökan eller om du lämnat felaktiga uppgifter kommer vi be dig att komplettera ditt ärende. När du lämnat kompletterande uppgifter gäller återigen att vi handlägger ärendena i datumordning.

Rätt till ersättning?
Vår handläggning avslutas med att vi tar beslut om din rätt till arbetslöshetsersättning. Om du beviljas ersättning beräknar vi storleken på din ersättning och skickar ett beslut till dig. Därefter betalar vi ut ersättning för de veckor som du lämnat in tidrapporter för. Läs mer om ersättningen här.

Använd Mina Sidor
Du skickar in dina uppgifter i Mina Sidor, där kan du även:
– Följa din ansökan.
– Kontakta handläggare.
– Fylla i dina tidrapporter.
– Se dina beslut.
– Se antal ersättningsdagar.
– Se dina utbetalningar.

Fler nyheter

  • Olle Lundin

    Extra förmånlig finansiering för SMÅAs medlemmar

    SMÅA vill att det ska finnas förutsättningar för dig att ta ditt företag till nästa nivå. Därför har vi nu inlett ett samarbete med Froda som ger dig som medlem förmånligare lånevillkor.
    Läs mer
  • SMÅA möter företagare och experter

    Ni har väl inte missat vår företagarserie med titeln SMÅA möter? I vår aktuella miniserie besöker vi företagare runt om i landet och träffar experter som delar med sig av goda råd kring allt som rör företagande.
    Läs mer
  • Viktigt att du ser över dina uppgifter

    Se till att de betal-och kontaktuppgifter du meddelat oss är aktuella så att du inte riskerar att förlora ditt medlemskap eller missar viktig information om obetalda medlemsavgifter.
    Läs mer
  • Viktig information om utbetalning

    Tidigare har du som haft ett konto i Swedbank fått din utbetalning automatiskt insatt på ditt konto. Det har nu ändrats och du behöver anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister. Om du inte anmäler ett konto får du din ersättning på en utbetalningsavi i stället.
    Läs mer
Visa fler nyheter