Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Om du använder en enhet med operativsystemet IOS version 13.4.1 finns en inställning för integritetsskydd som gör att Cookie Failure kan uppstå. Du kan läsa mer om hur du löser detta i vår FAQ .

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

Vår handläggning

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi…

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.

Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut. Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Läs mer på sidan Så söker du ersättning.

Gör en komplett ansökan
Så här kan du påverka den tid det tar från det att du blivit arbetslös till det att vi tar beslut och du får din ersättning:

– Läs noga igenom den information som finns i alla blanketter/formulär och tidrapporter innan du fyller i dem.
– Kontrollera att intyg, handlingar eller andra uppgifter du lämnar till oss är rätt ifyllda.
– Kontrollera att ingen uppgift saknas.
– Om du är anställd, kontrollera uppgifterna som din arbetsgivare fyllt i på blanketten/flödet Arbetsgivarintyg så att ingen uppgift saknas.
– Fyll i dina tidrapporter och skicka in dessa löpande för de veckor som passerar.

När måste du lämna kompletterande uppgifter?
Om något saknas i din ansökan eller om du lämnat felaktiga uppgifter kommer vi be dig att komplettera ditt ärende. När du lämnat kompletterande uppgifter gäller återigen att vi handlägger ärendena i datumordning.

Rätt till ersättning?
Vår handläggning avslutas med att vi tar beslut om din rätt till arbetslöshetsersättning. Om du beviljas ersättning beräknar vi storleken på din ersättning och skickar ett beslut till dig. Därefter betalar vi ut ersättning för de veckor som du lämnat in tidrapporter för. Läs mer om ersättningen här.

Använd Mina Sidor
Du skickar in dina uppgifter i Mina Sidor, där kan du även:
– Följa din ansökan.
– Kontakta handläggare.
– Fylla i dina tidrapporter.
– Se dina beslut.
– Se antal ersättningsdagar.
– Se dina utbetalningar.

Fler nyheter

  • Bibehållna regler för a-kassan

    Regeringen har beslutat att bibehålla nuvarande nivåer för arbetslöshetsersättningen. De har även bestämt att undantagsreglerna som gäller företagare fortsätter att gälla även under 2023.
    Läs mer