Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

Vår handläggning

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi…

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.

Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut. Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Läs mer på sidan Så söker du ersättning.

Gör en komplett ansökan
Så här kan du påverka den tid det tar från det att du blivit arbetslös till det att vi tar beslut och du får din ersättning:

– Läs noga igenom den information som finns i alla blanketter/formulär och tidrapporter innan du fyller i dem.
– Kontrollera att intyg, handlingar eller andra uppgifter du lämnar till oss är rätt ifyllda.
– Kontrollera att ingen uppgift saknas.
– Om du är anställd, kontrollera uppgifterna som din arbetsgivare fyllt i på blanketten/flödet Arbetsgivarintyg så att ingen uppgift saknas.
– Fyll i dina tidrapporter och skicka in dessa löpande för de veckor som passerar.

När måste du lämna kompletterande uppgifter?
Om något saknas i din ansökan eller om du lämnat felaktiga uppgifter kommer vi be dig att komplettera ditt ärende. När du lämnat kompletterande uppgifter gäller återigen att vi handlägger ärendena i datumordning.

Rätt till ersättning?
Vår handläggning avslutas med att vi tar beslut om din rätt till arbetslöshetsersättning. Om du beviljas ersättning beräknar vi storleken på din ersättning och skickar ett beslut till dig. Därefter betalar vi ut ersättning för de veckor som du lämnat in tidrapporter för. Läs mer om ersättningen här.

Använd Mina Sidor
Du skickar in dina uppgifter i Mina Sidor, där kan du även:
– Följa din ansökan.
– Kontakta handläggare.
– Fylla i dina tidrapporter.
– Se dina beslut.
– Se antal ersättningsdagar.
– Se dina utbetalningar.

Fler nyheter

  • Zeina bjuder SMÅAs medlemmar på Agua fresca

    Zeina Mourtada från Zeinas kitchen bjuder SMÅAs medlemmar på en uppfriskande sommardrink. Med det vill vi på SMÅA önska dig en fantastiskt fin sommar!
    Läs mer
  • Har du koll på ändringarna i LAS?

    I sommar ska EU:s direktiv för arbetsvillkor ingå i svensk lag. Det innebär bland annat ändringar i LAS, lagen om anställningsskydd. Vad gäller då för dig som har anställda?
    Läs mer
  • SMÅA har goda förutsättningar att utföra sitt uppdrag

    IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, har granskat SMÅAs förvaltning, organisation samt handläggning av ärenden. IAF konstaterar i en rapport att SMÅA har goda förutsättningar att utföra sitt uppdrag. Granskningen visar bland annat att SMÅA har bra organisatoriska förutsättningar och en välfungerande förvaltning. Kassan arbetar…
    Läs mer
  • Skattereduktion för avgift till a-kassa

    Tidigare under våren beslutade riksdagen om skattereduktion för avgift till a-kassa. Detta innebär att en medlem i a-kassa får göra en avräkning mot den beräknade skatten med 25 procent av den inbetalade avgiften.
    Läs mer
Visa fler nyheter