Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Arbetsförmedlingens roll

Arbetsförmedlingen

Det är Arbetsförmedlingen som hjälper dig till ett nytt jobb. För att du ska kunna få ersättning från a-kassan behöver du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och vara aktiv i ditt jobbsökande.

Du behöver även ha kontakt med Arbetsförmedlingen och delta i planerade möten. Om du inte sköter ditt arbetssökande eller om du förlänger din tid i arbetslöshet kan du bli avstängd från ersättning.

Viktig information gällande aktivitetsrapport


Du har en skyldighet att lämna in aktivitetsrapport

Under den tid du är arbetslös måste du söka arbete aktivt och lämna in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen varje månad.

Aktivitetsrapporten är en del i din skyldighet att visa att du gör vad du kan för att ta dig ur arbetslösheten. Arbetsförmedlingen tar emot din rapport, men om de inte får den måste de meddela detta till SMÅA.

 

Så här går du till väga för att lämna in aktivitetsrapport

Mellan den 1:a och den 14:e varje månad ska alla arbetssökande lämna in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen. Om du är arbetslös och får ersättning från SMÅA är det viktigt att du lämnar in din aktivitetsrapport i tid. Detta gäller även om du ännu inte fått beslut om beviljad ersättning.

Det händer om du missar att aktivitetsrapportera

Första gången du missar att lämna in aktivitetsrapporten i tid, missar ett inbokat möte hos Arbetsförmedlingen eller på annat sätt missköter ditt arbetssökande får du en varning från a-kassan. Vid upprepade tillfällen stängs du av från ersättning i ett visst antal dagar per incident. Vid femte tillfället förlorar du rätten till ersättning.

Mer om aktivitetsrapport

Om du har frågor om aktivitetsrapporten, till exempel om hur du ska fylla i den eller när/var du kan lämna in den, ska du vända dig till Arbetsförmedlingen.

Aktivitetsrapporten lämnar du elektroniskt på Arbetsförmedlingens inloggningssida.

Logga in på Mina sidor