Som Sveriges största sammanslutning av företagare har SMÅA en stark röst i samhället. Ett viktigt sammanhang att lyfta fram företagarperspektivet i är under Almedalsveckan. Men det är inte det enda tillfället som SMÅA sätter ljus på företagares villkor och förutsättningar.
– Som den enda a-kassan med företagare som fokusområde har vi ett ansvar att höja kunskapen om hur trygghetssystemet fungerar för företagare i dag och belysa vikten av förändring. Både hos beslutsfattare och andra personer i ledande ställning, säger Jessica Tjällman, marknads- och kommunikationschef.
Lagen behöver reformeras
Förutom att svara på remisser har SMÅA besökt Regeringskansliet för samtal om företagares villkor. Då inför att Sverige ska få en ny försäkring för arbetslöshet. Där närvarade SMÅAs kassaföreståndare, ansvarig försäkringsjurist, försäkringskoordinator och kommunikationschef.
– Vi pratade dels om hur dagens regler slår och vilka lättnader vi anser ska ingå i den nya lagen. Att försäkringen behöver bli mer förutsebar så att företagare enkelt kan se vilken ersättning de kan vänta sig, säger Tjällman.
Rätten att marknadsföra sig
SMÅA har även bjudit in och fört samtal med Arbetsmarknadsdepartementet på samma tema.
– Vid årsskiftet upphörde de tillfälliga reglerna som tillät en arbetslös företagare att marknadsföra sig och sitt företag under tiden man får ersättning från sin a-kassa. Vi anser att snabbaste vägen till egen försörjning är det som borde värnas. Att kunna marknadsföra sin verksamhet parallellt med att man söker arbete via Arbetsförmedlingen är något SMÅA jobbat för, det ena behöver inte utesluta det andra. Den lättnaden i reglerna skulle inte medföra några kostnader för samhället, säger Jessica Tjällman.
Lovar förbättring
Från departementets sida menar man att a-kassan inte får vara en utfyllnad för olönsamma företag och på så vis snedvrida konkurrensen, därav det strikta regelverket för just företagare.
– Däremot säger man att den nya lagen ska innehålla flera förbättringar för företagare. Det är en fråga som SMÅA aktivt följer, säger Tjällman.
SMÅAs målsättning är att ge beslutsfattare och andra aktörer ökad insikt om vikten av ett trygghetssystem utformat för att fler ska starta företag.
– Sverige behöver personer som vågar och vill driva företag. Då måste vi även ha ett trygghetssystem som uppmuntrar företagandet, avslutar Jessica Tjällman.