Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Utbetalningar

Arbetslöshetsersättning

Arbetslöshetsersättningen betalas vanligtvis ut på torsdagar. För att få pengar samma vecka måste du tidrapportera senast måndag kväll.

I Mina sidor fyller du i tidrapport för den vecka som just passerat. Tidrapporter som finns registrerade hos oss senast måndag kväll, betalas ut på torsdag samma vecka.

Observera att på pappers-kassakorten redovisar du två veckor. De kan inte skickas in i förväg.

Viktig information gällande utbetalningar

Utbetalning sker via Swedbank

Om du har konto i Swedbank sätts din ersättning automatiskt in där. Har du en annan bank behöver du anmäla konto, antingen direkt på avin eller på www.swedbank.se/kontoregister. Du kan även vända dig till ett Swedbank-kontor.

Om du inte har ett konto i Swedbank och inte anmält något annat bankkonto får du en utbetalningsavi. Den går att lösa in på bank eller på något av övriga inlösenställen, exempelvis ICA, Coop, Hemköp, Willys, CityGross, Pressbyrån, 7-eleven, Direkten, Kassagirot och Circle K.

Byte av bankkonto

Vill du sedan ha din ersättning insatt på annat bankkonto kan du antingen kontakta ett Swedbank-kontor eller anmäla det nya kontot på www.swedbank.se/kontoregister. Du kan även ändra direkt på avin.

Lös in avi digitalt i internetbanken

För att kunna lösa in en utbetalningsavi från Swedbank digitalt, behöver du vara privatperson över 18 år, ha BankID, Mobilt BankID eller en säkerhetsdosa från Swedbank eller sparbank. Ditt personnummer behöver vara tryckt på avin som du fått hemskickad med posten.

1. Logga in på swedbank.se/kontoregister med ditt BankID eller säkerhetsdosa.

2. Om du har internetbanken hos Swedbank, gå in under Övriga tjänster. Annars ser du rubriken Utbetalningsavier i menyn efter att du loggat in.

3. Tryck på Sätt in pengar från en utbetalningsavi.

4. Ange det 10-siffriga IDK-numret som du hittar på avin i det nedre högra hörnet. Klicka sedan på Fortsätt.

5. Välj konto för insättning i rullistan eller skriv in ditt kontonummer i en annan bank.

6. Godkänn insättningen.

7. Klart! Pengarna kommer in på det valda kontot senast nästa vardag. Spara din avi till dess att du ser insättningen på ditt konto.

Vanliga frågor om utbetalningar

Gå till frågor och svar

Utbetalningsdagar

Utbetalningsdagar   Tidrapport registrerad senast     
FebruariFebruari
2024-02-01 2024-01-29
2024-02-08 2024-02-05
2024-02-15 2024-02-12
2024-02-22 2024-02-19
2024-02-29 2024-02-26
MarsMars
2024-03-07 2024-03-04
2024-03-14 2024-03-11
2024-03-21 2024-03-18
2024-03-28 2024-03-25
April April
2024-04-05 2024-04-02
2024-04-11 2024-04-08
2024-04-18 2024-04-15
2024-04-25 2024-04-22
MajMaj
2024-05-03 2024-04-29
2024-05-10 2024-05-06
2024-05-16 2024-05-13
2024-05-23 2024-05-20
2024-05-30 2024-05-27

Logga in på Mina sidor