Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Från den 1 september 2022: Nya regler för dig som fått ersättning du inte har rätt till

De nya reglerna innebär att a-kassan på ett snabbare sätt kan begära hjälp av Kronofogden om du inte betalar tillbaka skulden. Får du ett beslut om återkrav som du inte kan betala tillbaka på förfallodagen, hör då av dig till oss så snart som möjligt så undersöker vi möjligheterna till en avbetalningsplan.

De nya reglerna gäller dig som fått ett beslut om återkrav från a-kassan fattat den 1
september eller senare.

Om du har fått arbetslöshetsersättning som du inte haft rätt till kommer a-kassan
vanligtvis besluta att du ska betala tillbaka beloppet, ett så kallat beslut om återkrav. De
nya reglerna innebär att a-kassan i fortsättningen varken kommer att skicka inkassokrav
eller ansöka om betalningsföreläggande. A-kassan ska i stället, efter att a-kassan påmint
dig om skulden och beslutet vunnit laga kraft (tidigast två månader från beslutet),
ansöka om att Kronofogden utmäter skulden. De nya reglerna gäller både
kapitalbeloppet (återkravet) och räntan som du måste betala tills återkravet är
färdigbetalt.

Fler nyheter

  • Olle Lundin

    Extra förmånlig finansiering för SMÅAs medlemmar

    SMÅA vill att det ska finnas förutsättningar för dig att ta ditt företag till nästa nivå. Därför har vi nu inlett ett samarbete med Froda som ger dig som medlem förmånligare lånevillkor.
    Läs mer
  • SMÅA möter företagare och experter

    Ni har väl inte missat vår företagarserie med titeln SMÅA möter? I vår aktuella miniserie besöker vi företagare runt om i landet och träffar experter som delar med sig av goda råd kring allt som rör företagande.
    Läs mer
  • Viktigt att du ser över dina uppgifter

    Se till att de betal-och kontaktuppgifter du meddelat oss är aktuella så att du inte riskerar att förlora ditt medlemskap eller missar viktig information om obetalda medlemsavgifter.
    Läs mer
  • Viktig information om utbetalning

    Tidigare har du som haft ett konto i Swedbank fått din utbetalning automatiskt insatt på ditt konto. Det har nu ändrats och du behöver anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister. Om du inte anmäler ett konto får du din ersättning på en utbetalningsavi i stället.
    Läs mer
Visa fler nyheter