Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Om du använder en enhet med operativsystemet IOS version 13.4.1 finns en inställning för integritetsskydd som gör att Cookie Failure kan uppstå. Du kan läsa mer om hur du löser detta i vår FAQ .

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Från den 1 september 2022: Nya regler för dig som fått ersättning du inte har rätt till

De nya reglerna innebär att a-kassan på ett snabbare sätt kan begära hjälp av Kronofogden om du inte betalar tillbaka skulden. Får du ett beslut om återkrav som du inte kan betala tillbaka på förfallodagen, hör då av dig till oss så snart som möjligt så undersöker vi möjligheterna till en avbetalningsplan.

De nya reglerna gäller dig som fått ett beslut om återkrav från a-kassan fattat den 1
september eller senare.

Om du har fått arbetslöshetsersättning som du inte haft rätt till kommer a-kassan
vanligtvis besluta att du ska betala tillbaka beloppet, ett så kallat beslut om återkrav. De
nya reglerna innebär att a-kassan i fortsättningen varken kommer att skicka inkassokrav
eller ansöka om betalningsföreläggande. A-kassan ska i stället, efter att a-kassan påmint
dig om skulden och beslutet vunnit laga kraft (tidigast två månader från beslutet),
ansöka om att Kronofogden utmäter skulden. De nya reglerna gäller både
kapitalbeloppet (återkravet) och räntan som du måste betala tills återkravet är
färdigbetalt.

Fler nyheter

  • Samarbete med företagaren i fokus

    Att vara företagare ska vara tryggt och enkelt. Vi på SMÅA – a-kassan för företagare – värnar om din trygghet och vill att det ska vara enkelt att vara företagare. Precis som Aspia vill genom sina tjänster. Av den anledningen har vi nu inlett ett samarbete.
    Läs mer
  • Telefontider vecka 20

    Under vecka 20 har vi förändrade öppettider i telefonin.
    Läs mer
  • Fortsatta lättnader för företagare

    I år gäller tillfälliga regler för företagare som får ersättning från a-kassan. Det innebär bland annat att det är tillåtet att marknadsföra sin verksamhet med bibehållen a-kassa. Enligt huvudregeln måste en företagare upphöra med sin näringsverksamhet helt eller inte göra några åtgärder…
    Läs mer
  • Träffa SMÅA på Starta & Driva Företag-dagen

    Den 3 maj arrangeras Starta & Driva Företag-dagen på Arena Sergel i Stockholm. Det är ett öppet forum där alla är välkomna, allt från entreprenörer till små och medelstora företag, eller för dig som bara är nyfiken och funderar på att starta eget.
    Läs mer
Visa fler nyheter