Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Från den 1 september 2022: Nya regler för dig som fått ersättning du inte har rätt till

De nya reglerna innebär att a-kassan på ett snabbare sätt kan begära hjälp av Kronofogden om du inte betalar tillbaka skulden. Får du ett beslut om återkrav som du inte kan betala tillbaka på förfallodagen, hör då av dig till oss så snart som möjligt så undersöker vi möjligheterna till en avbetalningsplan.

De nya reglerna gäller dig som fått ett beslut om återkrav från a-kassan fattat den 1
september eller senare.

Om du har fått arbetslöshetsersättning som du inte haft rätt till kommer a-kassan
vanligtvis besluta att du ska betala tillbaka beloppet, ett så kallat beslut om återkrav. De
nya reglerna innebär att a-kassan i fortsättningen varken kommer att skicka inkassokrav
eller ansöka om betalningsföreläggande. A-kassan ska i stället, efter att a-kassan påmint
dig om skulden och beslutet vunnit laga kraft (tidigast två månader från beslutet),
ansöka om att Kronofogden utmäter skulden. De nya reglerna gäller både
kapitalbeloppet (återkravet) och räntan som du måste betala tills återkravet är
färdigbetalt.

Fler nyheter

  • Ny TV-serie ”Företagsräddarna” – Ger konkurshotade företag en sista chans

    I den nya TV-serien Företagsräddarna kliver ett team av experter in för att rädda bolag där alla varningslampor blinkar rött – innan det är för sent. Vid behov bidrar även SMÅA med vår expertis till deltagarna i programmet.
    Läs mer
  • Riksdagsbesök: SMÅA står upp för företagares trygghet

    Förra veckan var SMÅA i riksdagshuset för att lyfta fram behovet av en mer flexibel arbetslöshetsförsäkring för våra medlemmar, Sveriges företagare. Det handlar i första hand om rätten att marknadsföra sig när företaget är vilande.
    Läs mer
  • Det här krävs för att uppfylla inkomstvillkoret

    Från och med den 1 oktober behöver du uppfylla ett inkomstvillkor för att kunna få ersättning från a-kassan.
    Läs mer
  • Tidrapportering har fått nytt utseende

    Tidrapporteringen får nytt utseende i Mina sidor

    Onsdag den 5 februari genomförs en uppdatering av våra handläggningssystem, i samband med uppdateringen ändras tidrapportens utseende.
    Läs mer
Visa fler nyheter