Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Från den 1 september 2022: Nya regler för dig som fått ersättning du inte har rätt till

De nya reglerna innebär att a-kassan på ett snabbare sätt kan begära hjälp av Kronofogden om du inte betalar tillbaka skulden. Får du ett beslut om återkrav som du inte kan betala tillbaka på förfallodagen, hör då av dig till oss så snart som möjligt så undersöker vi möjligheterna till en avbetalningsplan.

De nya reglerna gäller dig som fått ett beslut om återkrav från a-kassan fattat den 1
september eller senare.

Om du har fått arbetslöshetsersättning som du inte haft rätt till kommer a-kassan
vanligtvis besluta att du ska betala tillbaka beloppet, ett så kallat beslut om återkrav. De
nya reglerna innebär att a-kassan i fortsättningen varken kommer att skicka inkassokrav
eller ansöka om betalningsföreläggande. A-kassan ska i stället, efter att a-kassan påmint
dig om skulden och beslutet vunnit laga kraft (tidigast två månader från beslutet),
ansöka om att Kronofogden utmäter skulden. De nya reglerna gäller både
kapitalbeloppet (återkravet) och räntan som du måste betala tills återkravet är
färdigbetalt.

Fler nyheter

  • Almedalsveckan för SMÅA

    SMÅA efterfrågar ett större fokus på företagarfrågor under Almedalsveckan. - Det var få punkter i programmet som handlade om just företagande och entreprenörskap. SMÅA har en viktig roll att vara med där och lyfta just företagarfrågorna, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare.
    Läs mer
  • Två gratismånader för SMÅAs medlemmar

    Som medlem i SMÅA har du tillgång till förmånliga försäkringar som säkerställer din trygghet i olika situationer. Som medlem får du även de två första månaderna utan kostnad.
    Läs mer
  • Ny arbetslöshetsförsäkring från oktober 2025

    Den 18 juni antog riksdagen en ny arbetslöshetsförsäkring. Den nya lagen träder i kraft den 1 oktober 2025. Den nya försäkringen baseras på din inkomst och innehåller flera förändringar. Här går vi igenom några av dessa.
    Läs mer
  • Ta reda på om vi behöver ditt slutskattebesked

    Skatteverket börjar skicka ut slutskattebesked mellan den 3–7 juni till dig som deklarerade senast den 2 maj. Du som har ansökt om ersättning och väntar på att få ett beslut om a-kassa kan behöva bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till din ansökan.
    Läs mer
Visa fler nyheter