Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Om du använder en enhet med operativsystemet IOS version 13.4.1 finns en inställning för integritetsskydd som gör att Cookie Failure kan uppstå. Du kan läsa mer om hur du löser detta i vår FAQ .

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekomenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Det tillfälliga regelverket för företagare upphör

Från och med 1 januari 2024 upphör det tillfälliga regelverket att gälla och i stället införs en treårsregel för vilande företag.

För dig som återupptar verksamheten i ditt företag den 1 januari 2024, eller senare, innebär denna regel att det måste gå tre år innan du på nytt kan lägga företaget vilande och beviljas arbetslöshetsersättning.

Från och med den 1 januari 2024 är det inte heller tillåtet att marknadsföra verksamheten under tiden du får arbetslöshetsersättning.

Bakgrund

Från den 13 april 2020 till den 31 december 2023 gäller ett antal tillfälliga regler i arbetslöshetsförsäkringen. Flera av dessa regler har permanent införts och nämns därför inte i denna nyhet.

Om det är något du undrar över kan du ringa oss eller skicka ett meddelande i Mina sidor. 

Vilandereglerna lättades upp  

Du som företagare har under åren 2020 till 2023 haft möjlighet att få ersättning flera gånger då det inte vidtagits åtgärder i verksamheten, så kallat vilande företag. Den ordinarie regeln, kallad femårsregeln, har inte tillämpats under de senaste tre åren sedan pandemin. 

Viss marknadsföring har tillåtits

Det har varit möjligt att vidta vissa marknadsföringsåtgärder. Exempelvis genom kund- eller leverantörskontakter eller uppdateringar av webbplatser eller sociala medier om åtgärderna endast syftat till att senare kunna återuppta verksamheten.

Här kan du läsa regeringens pressmeddelande gällande dessa förändringar i förordningen.

 

Fler nyheter

  • God Jul från SMÅA!

    Många julhälsningar blir det nu men även vi på SMÅA vill önska dig en riktigt fin julhelg.
    Läs mer
  • Stabil handläggningstid på SMÅA

    Trots oroliga tider har SMÅA en stabil handläggningstid. I genomsnitt tar det tre veckor från det att du ansöker till dess du får beslut i ditt ärende.
    Läs mer
  • Hälften av Sveriges småföretagare är oförsäkrade

    I dag är det viktigare än någonsin att försäkra sin inkomst. Trots det står många företagare utan en försäkring för inkomstbortfall. En ny undersökning bland landets småföretagare visar att över hälften står utan medlemskap i en a-kassa.
    Läs mer
  • SMÅAs medlemmar erbjuds digital ekonomitjänst

    Som medlem i SMÅA får du utvalda förmåner hos Aspia som kan hjälpa dig i ditt företagande. Aspia bjuder bland annat på startkostnaden i Aspia Go – en digital ekonomitjänst för småföretagare – till ett värde av 1 950 kronor.
    Läs mer
Visa fler nyheter