Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Så undviker du vanliga misstag

Att vara företagare innebär ofta både upp- och nedgångar. Även om företaget går bra för tillfället kan det vara tryggt att ha koll på a-kassan och vad som gäller om företaget inte går som du tänkt dig. För att du ska vara…

Att vara företagare innebär ofta både upp- och nedgångar. Även om företaget går bra för tillfället kan det vara tryggt att ha koll på a-kassan och vad som gäller om företaget inte går som du tänkt dig. För att du ska vara väl förberedd går vi igenom de vanligaste misstagen som företagare gör i sådana situationer.

Slutar ta ut lön
Företagare som slutar ta ut lön för att rädda företaget påverkar ersättningsnivån från a-kassan. Det behöver inte betyda att du blir utan ersättning, men den blir lägre om du haft en lägre inkomst den senaste tiden.

Är inte medlem i a-kassan
Det är ett återkommande missförstånd att företagare inte kan vara medlem i a-kassan och med jämna mellanrum väljer företagare som är medlemmar att inte ansöka om ersättning. Ofta har de då gjort en egen bedömning som inte nödvändigtvis är korrekt. Glöm inte bort att det är a-kassan som avgör om du har rätt till ersättning och att du därför ska ansöka om du blir arbetslös.

Glömmer bort att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen
Under exempelvis försäljning eller avveckling av företaget väntar företagare ofta för länge med att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen. Skriv in dig första dagen du är arbetslös för att undvika problem med exempelvis din SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

Är du medlem i a-kassan och söker ersättning? Glöm inte heller att tidrapportera till a-kassan, vi behöver minst en tidrapport för att kunna fatta ett beslut. 

Fler nyheter

  • Olle Lundin

    Extra förmånlig finansiering för SMÅAs medlemmar

    SMÅA vill att det ska finnas förutsättningar för dig att ta ditt företag till nästa nivå. Därför har vi nu inlett ett samarbete med Froda som ger dig som medlem förmånligare lånevillkor.
    Läs mer
  • SMÅA möter företagare och experter

    Ni har väl inte missat vår företagarserie med titeln SMÅA möter? I vår aktuella miniserie besöker vi företagare runt om i landet och träffar experter som delar med sig av goda råd kring allt som rör företagande.
    Läs mer
  • Viktigt att du ser över dina uppgifter

    Se till att de betal-och kontaktuppgifter du meddelat oss är aktuella så att du inte riskerar att förlora ditt medlemskap eller missar viktig information om obetalda medlemsavgifter.
    Läs mer
  • Viktig information om utbetalning

    Tidigare har du som haft ett konto i Swedbank fått din utbetalning automatiskt insatt på ditt konto. Det har nu ändrats och du behöver anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister. Om du inte anmäler ett konto får du din ersättning på en utbetalningsavi i stället.
    Läs mer
Visa fler nyheter