Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Svar på vanliga frågor

Här svarar vi på några av frågorna som är vanligt förekommande i våra kontakter med våra medlemmar.

Undrar du om du är medlem i Småföretagarnas a-kassa?
För uppgifter om medlemskap och vilken avgift du ska betala, logga in på Mitt Medlemskap.  

Vill du bli medlem i Småföretagarnas a-kassa?
Klicka på denna länk. Följ sedan stegen för att bli medlem. Du signerar din ansökan om medlemskap med Bank-ID. 

Har du problem med medlemsansökan på vår webb?
Ibland är det problem att ansluta. Om det händer dig så testa att använda en annan webbläsare (exempelvis Explorer, Chrome, Edge, Firefox, Safari).

Har du gjort allt på din Att göra-lista, och funderar när du får ett beslut?
Vår handläggning är inte lika automatiserad som din ansökan är. Flera moment i utredningen görs manuellt och många av våra ärenden är så kallade bedömningsärenden som kräver mycket tid och noggrannhet så att du får rätt beslut. SMÅA hanterar alla ärenden i turordning.

När anses en företagare vara arbetslös?
Som företagare ses du som arbetslös när du inte längre vidtar några åtgärder i företaget. Här finns samlad information om när en företagare anses vara arbetslös.

Vad ska du göra om du blivit arbetslös?
Anmäl dig till Arbetsförmedlingen och ansök om ersättning via Mina Sidor.

Funderar du över vad som gäller dig?
Här på hemsidan kan du läsa mer om de regler och villkor som gäller för rätt till ersättning. Alla a-kassor i Sverige följer samma lagstiftning som riksdagen fastställt. 

Fler nyheter

  • Du har väl inte missat dina medlemsförmåner?

    Genom våra samarbetspartners får du som medlem i SMÅA tillgång till förmånliga försäkringar och rabatterade tjänster som vi tror du kan ha nytta av under din företagsresa. Både i med och motgång.
    Läs mer
  • SMÅAs flytt till Lycksele – för en hållbar framtid

    En besparing på cirka 50 miljoner kronor. Det är resultatet av det beslut som SMÅA, a-kassan för företagare, tog våren 2019 när man flyttade verksamheten från centrala Stockholm till Lycksele i Västerbottens inland.
    Läs mer
  • Viktigare än någonsin att ta ut lön

    Tänk på att den lön du tar ut påverkar din pension och vilken ersättning du kan få om du blir arbetslös, sjukskriven eller ska vara föräldraledig. Därför är det alltid viktigt att du tar ut lön. När den nya arbetslöshetsförsäkringen börjar gälla blir det dessutom viktigare än någonsin.
    Läs mer
  • Almedalsveckan för SMÅA

    SMÅA efterfrågar ett större fokus på företagarfrågor under Almedalsveckan. - Det var få punkter i programmet som handlade om just företagande och entreprenörskap. SMÅA har en viktig roll att vara med där och lyfta just företagarfrågorna, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare.
    Läs mer
Visa fler nyheter