Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Just nu går det inte att logga in i Mina Sidor/Mitt medlemskap

A-kassornas driftleverantör beslutade fredagen den 2 december att stänga ned datasystemen efter en säkerhetsrelaterad incident. Vår driftleverantör, branschexperter och a-kassorna har sedan dess arbetat tillsammans för att lösa den uppkomna situationen.

Webbportaler och våra handläggarsystem är otillgängliga
Åtgärden att stänga systemen har varit en förebyggande säkerhetsåtgärd för att skydda våra medlemmars uppgifter och vårt försäkringssystem. Under tiden som systemen hålls stängda har vi varken tillgång till Mina sidor eller våra egna system.

Systemen är under uppstart
Systemen är nu under uppstart, vilket innebär att det kan gå ut automatiska meddelanden till den som har aktiviteter att göra eller meddelanden att läsa. Det går dock än så länge inte att logga in i våra webbportaler.

Utbetalning av ersättning
Eftersom systemen har varit stängda kan inga utbetalningar göras nu på torsdag, som är ordinarie utbetalningsdag. För de tidrapporter som har varit registrerade till och med den 1 december kommer ersättning att betalas ut på fredag, 9 december, istället.

Vi planerar även för en extra utbetalningsdag under nästa vecka, förutsatt att Mina sidor kommer igång på det sätt vi hoppas. De tidrapporter som registreras senast under torsdagen denna vecka kommer att betalas ut på tisdag, den 13 december.

Tyvärr är det inte möjligt att tidrapportera via e-post eller telefoni.

Ansökan om medlemskap
Det går inte heller att ansöka om medlemskap. Men du har hela december på dig att göra ansökan, medlemskapet räknas från den första i månaden oavsett vilken dag du ansöker.

Vill du kontakta oss
Du når oss på 08-723 44 00. Du kan även skicka ett meddelande till oss om du hellre vill det, info@smakassa.se.

Vi beklagar de problem detta medför för dig. Så snart vi har mer information och vet när vi kan betala ut ersättning informerar vi om det här på vår webbplats.

Fler nyheter

  • SMÅA förstärker sitt team

    För att möta våra medlemmars behov ännu bättre ska vårt team förstärkas. SMÂA söker nu både försäkringsutredare och medlemshandläggare.  Här hittar du våra platsannonser via Arbetsförmedlingen:  Försäkringsutredare Medlemshandläggare Här kan du läsa mer om SMÅA som arbetsgivare.
    Läs mer
  • Årets nyföretagare är Stora Mu

    Hulda Wirsén och Johan Liljebäck med företaget Stora Mu AB har utsetts till Årets Nyföretagare 2024.
    Läs mer