Fick du beslut om ersättning före den 1 oktober 2025? I sådana fall gäller andra regler för dig. Läs mer om det här.
Få ersättning från SMÅA
Det första du ska göra är att anmäla dig som arbetssökande till Arbetsförmedlingen. Informera där att du är medlem i SMÅA. Vi kommer därefter att kontakta dig via brev.
Anmäl dig på Arbetsförmedlingen första dagen du är arbetslös och berätta att du är medlem i SMÅA. Det gör du enklast via Arbetsförmedlingens webbplats.
SMÅA skickar sedan ut ett brev till dig med information. I denna information får du veta vad du behöver göra för att påbörja din ansökan.
För att vi ska få dina inkomstuppgifter behöver du skicka in kopior av dina senaste tre taxeringsbeslut (slutskattebesked) med tillhörande näringsbilagor till oss.
Du kan också skicka in blanketten Begäran om utlämnande av uppgifter till Skatteverket. Blanketten måste skickas med posten. Du får blankett och svarskuvert tillsammans med informationsbrevet vi skickar dig.
När du anmält dig på Arbetsförmedlingen fyller du i en ansökan i Mina sidor. Här kan du se vilka uppgifter som SMÅA behöver för att kunna utreda din rätt till arbetslöshetsersättning.
- En ansökan om ersättning som du fyller i på Mina sidor.
- På Mina sidor får du lämna uppgifter kring ditt företag.
- Fyll i och skicka in månadsansökan via Mina sidor.
- På din “Att göra-lista” kommer det att stå vilka ytterligare handlingar/uppgifter vi behöver från dig.
- Om du har arbetat som anställd behöver vi ett arbetsgivarintyg. Följ instruktionerna för att skicka ett mejl till din arbetsgivare där du ber om ett intyg via arbetsgivarintyg.nu. Intyget sänds in elektroniskt till oss.
- Om du har studerat lämnar du i uppgifter om studierna.
Längre ner på denna sida så kan du läsa mer om vilka uppgifter som behövs.
SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.
Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut.
Bra att veta: En ny ersättningsperiod inleds alltid med två karensdagar och under dessa dagar får ingen ersättning betalas ut. Detta kallas för karensvillkor.
Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Du kan läsa mer om vår handläggning längre ner på den här sidan.
Du fyller enklast i och skickar in din månadsansökan på Mina sidor. Du lämnar uppgifter om en månad i taget och den kalendermånad du vill söka ersättning för måste ha passerat när du lämnar din månadsansökan. Glöm inte att du även ska lämna uppgifter om lördagar och söndagar.
Kontakta oss om du inte kan använda Mina sidor så skickar vi pappersblanketter för månadsansökan till dig.
Ersättningen från a-kassan beräknas och betalas ut månadsvis. Utbetalning sker den 25e varje månad, eller närmsta vardag, om den 25e infaller en röd dag.
Du behöver själv ange vilken bank och vilket konto ersättningen ska betalas ut till. . Det gör du i Swedbanks kontoregister.
Om du inte lämnar uppgifter om vilket konto du vill få ersättning utbetald till får du i stället en avi med posten
Vår handläggning
SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.
Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut.
Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Så här går det till
-
Gör en komplett ansökan
Genom att svara noggrant på frågor och skicka in rätt intyg kan du påverka den tid det tar från att du blivit arbetslös till att vi tar beslut och du får din ersättning.
-
Om du ska lämna kompletterande uppgifter
Om något saknas i din ansökan eller om du lämnat felaktiga uppgifter kommer vi be dig att komplettera ditt ärende. När du lämnat kompletterande uppgifter gäller återigen att vi handlägger ärendena i datumordning.
-
Rätt till ersättning?
Vår handläggning avslutas med att vi tar beslut om din rätt till arbetslöshetsersättning. Om du beviljas ersättning beräknar vi storleken på din ersättning och skickar ett beslut till dig. Därefter betalar vi ut ersättning för de kalendermånader du lämnat in månadsansökan för.
Att tänka på när du söker ersättning
Läs noga igenom den information som finns i alla blanketter och formulär innan du fyller i dem. Tänk också på att:
- Var noggrann när du fyller i din månadsansökan.
- Kontrollera att intyg, handlingar eller andra uppgifter du lämnar till oss är korrekt ifyllda.
- Kontrollera att ingen uppgift saknas.
- Om du är anställd, kontrollera uppgifterna som din arbetsgivare lämnat i ditt Arbetsgivarintyg så att ingen uppgift saknas.
Du skickar in dina uppgifter i Mina Sidor, där kan du även:
- Följa din ansökan.
- Kontakta handläggare.
- Fylla i och skicka in månadsansökan.
- Se dina beslut.
- Se antal ersättningsdagar.
- Se dina utbetalningar.
Via din personliga att göra lista på Mina sidor kan du se om våra handläggare behöver fler uppgifter från dig.
Våra handläggare ber dig inte att skicka in samma intyg flera gånger.
Om de vill ha en ny kopia av en handling kan det bero på att intyget:
- Är ofullständigt eller felaktigt ifyllt.
- Saknar viktiga uppgifter.
- Saknar underskrift (om sådan krävs).
- Gäller fel tidsperiod
Det kan också bero på att du skickat in något annat än det vi frågat efter.
Får vi kopior av din inkomstdeklaration i stället för en kopia av ditt slutskattebesked behöver vi i regel be dig skicka in den rätta handlingen för att komma vidare med handläggningen.
Om du redan har skickat in en handling som vi frågar efter är du välkommen att kontakta oss för att ta reda på varför den inskickade handlingen inte godtas.
Att skicka in samma version av ett intyg flera gånger skyndar inte på handläggningen av ditt ärende.
Vilka uppgifter behövs när du söker ersättning?
När du anmält dig på Arbetsförmedlingen fyller du i en ansökan i Mina sidor. Här kan du se vilka uppgifter som SMÅA behöver för att kunna utreda din rätt till arbetslöshetsersättning.
På Mina sidor kan du enkelt ansöka om ersättning och lämna uppgifter till ditt ärende. Kontakta oss om du behöver pappersblanketter i stället.
- En ansökan om ersättning som du fyller i på Mina sidor.
- Månadsansökan för de kalendermånader du vill ha ersättning.
- Om du har arbetat som anställd behöver vi ett arbetsgivarintyg, det utfärdas av din arbetsgivare.För att få ett arbetsgivarintyg kan använda dig av E-tjänsten ”Begär arbetsgivarintyg” på Mina Sidor, då skickas en begäran till arbetsgivaren.När arbetsgivaren utfärdat intyget skickas det in elektroniskt till Mina Sidor, du måste då kontrollera att intyget är korrekt och signera med BankID för att vi ska få tillgång till det.
- Om du har studerat fyller du i uppgifter om studierna.
På din “Att göra-lista” kommer det att stå vilka ytterligare handlingar och uppgifter vi behöver från dig.
Observera att det vi listat på den här sidan inte är uttömmande. Eftersom varje ärende är unikt kan vi behöva fler eller andra uppgifter än de vi listat här.
På Mina sidor kan du enkelt lämna uppgifter om ditt företag.
Använder du inte våra e-tjänster behöver du fylla i pappersblanketten Arbetsintyg för företagare.
Arbetslös, det vidtas inte några åtgärder i verksamheten
Du fyller i alla uppgifter på Arbetsintyget för företagare. Det är viktigt att du anger det datum du senast var verksam i företaget.
Om blanketten är ordentligt ifylld behövs som regel inga fler uppgifter gällande företaget. Däremot kan vi behöva fler uppgifter för att vi ska kunna beräkna din ersättning per dag.
Arbetslös på grund av definitiv avveckling av företaget
Här är exempel på uppgifter och handlingar som vi kan behöva:
- Avregistrerings- eller ändringsbevis av företaget hos Bolagsverket
- Försäljningsavtal rörande eventuella inventarier
- Överlåtelse av andelar i företaget (gäller vid försäljning av företag)
- Återkallande av eventuella tillstånd som var en förutsättning för att driva företaget, till exempel trafiktillstånd
- Uppsägning av eventuellt hyreskontrakt
- Vid konkurs – beslut från tingsrätten
- Vid likvidation – beslut från Bolagsverket där det framgår att likvidator är utsedd. Du får inte själv utses till likvidator och i vissa fall får inte heller familjemedlem vara utsedd till likvidator
- Kopia av beslut att F-skatten är återkallad
- Vid arrende – kopia av avtal som visar att arrendet upphört
Observera att det vi listat på den här sidan inte är uttömmande. Eftersom varje ärende är unikt kan vi behöva fler eller andra uppgifter än de vi listat här.
Din arbetsgivare kan fylla i arbetsgivarintyg på arbetsgivarintyg.nu och skicka till oss i samarbete med dig.
Om du arbetat i familjeägt företag kan inte arbetsgivarportalen användas. Det beror på att intyget måste bestyrkas av revisor, redovisningskonsult eller annan person med insyn i verksamheten.
I det fallet måste arbetsgivarintyg fyllas i, skrivas ut och skickas per post. Har du frågor eller behöver få en blankett skickad till dig – ring oss på 08-723 44 00.
Nedladdningsbara dokument
Begäran om utlämnande av uppgifter
Begäran om utlämnande av uppgifter ska alltid skrivas ut och skickas till Skatteverket. Adressen står på blanketten.
Du kan skicka in denna via Mina Sidor. Ladda upp dokumentet via fliken E-tjänster (e-legitimation krävs). Du kan även skicka den via post till oss:
SMÅA
Fe 56
938 88 Arjeplog
Swedbanks roll
Swedbank sköter utbetalningen av arbetslöshetsersättning via SUS, Sparbankernas utbetalningssystem. Oavsett vilken bank du har behöver du anmäla konto, antingen direkt på avin eller på www.swedbank.se/kontoregister. Du kan även vända dig till ett Swedbank-kontor.
Om du inte har anmält något bankkonto får du en utbetalningsavi. Den går att lösa in på bank eller på något av övriga inlösenställen, exempelvis ICA, Coop, Hemköp, Willys, CityGross, Pressbyrån, 7-eleven, Direkten, Kassagirot och Cirkle K.
Arbetsförmedlingens roll
Det är Arbetsförmedlingen som hjälper dig till ett nytt jobb. För att du ska kunna få ersättning från a-kassan behöver du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och vara aktiv i ditt jobbsökande.
Du behöver även ha kontakt med Arbetsförmedlingen och delta i planerade möten. Om du inte sköter ditt arbetssökande eller om du förlänger din tid i arbetslöshet kan du bli avstängd från ersättning.