Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Ta reda på om vi behöver ditt slutskattebesked

Skatteverket börjar skicka ut slutskattebesked mellan den 3–7 juni till dig som deklarerade senast den 2 maj. Du som har ansökt om ersättning och väntar på att få ett beslut om a-kassa kan behöva bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till din ansökan.

Du som har ansökt om ersättning och väntar på att få ett beslut om a-kassa kan behöva bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till din ansökan.

Företagares ersättning baseras på taxerade inkomster från verksamheten. För att vi ska ha möjlighet att basera din ersättning på de inkomster du hade under fjolåret behöver du först få ditt slutskattebesked för 2023.

Skatteverket börjar skicka ut slutskattebesked mellan den 3–7 juni till dig som deklarerade senast den 2 maj. För att vi ska kunna räkna med de inkomster du
fått från ditt företag under fjolåret, behöver du själv bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till ditt ärende. Även om du redan har lämnat en fullmakt till Skatteverket.

Vanliga frågor om slutskattebeskedet

Jag har lämnat en fullmakt till Skatteverket, får ni inte slutskattebeskedet direkt från dem?
När Skatteverket har behandlat din fullmakt skickar de dina inkomstuppgifter till oss. Vi kan inte själva hämta uppgifter från dem eller begära ut ett nytt utskick ifall uppgifter saknas. Om du lämnar din fullmakt till Skatteverket före slutskattebeskedet för 2023 är klart kan det hända att dina inkomster under fjolåret inte kommer med i utskicket.

Var hittar jag mitt slutskattebesked?
Du hittar det när du loggar in i Skatteverkets e-tjänster, eller i din digitala brevlåda. Där kan du ladda hem en PDF-kopia att bifoga till ditt ärende.

Hur bifogar jag kopian?
Det gör du enklast via funktionen ladda upp dokument som finns under e-tjänster i Mina sidor.

Observera att du som arbetat i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag också behöver bifoga kopior av dina näringsbilagor (NE-bilaga för enskild firma och bilagan N3A för handelsbolag-och kommanditbolag).

Då behöver du skicka in en kopia av ditt slutskattebesked för 2023 till oss:

  • Du har ansökt om ersättning, väntar på beslut och har lämnat en fullmakt till Skatteverket före du fick ditt slutskattebesked.
  • Du har en pågående ersättningsperiod och får preliminär ersättning eftersom vi helt saknade inkomstuppgifter för ditt företag vid beslutstillfället.
  • Du har ansökt om ersättning utan att lämna en fullmakt till Skatteverket. Observera att du i sådana fall också behöver bifoga slutskattebesked för 2021 och 2022 till din ansökan. Tillsammans med eventuella näringsbilagor.

Du behöver inte skicka in en kopia av ditt slutskattebesked för 2023 om:

  • Din ersättning redan har beräknats och du fick ditt beslut om a-kassa före ditt slutskattebesked för 2023 var klart.
  • Du har en pågående ersättningsperiod, får inkomstrelaterad ersättning och har en fastställd dagpenning.
  • Du söker ersättning efter ett kortare uppehåll i din ersättningsperiod och du har sedan tidigare en fastställd dagpenning.

Om du inte får ditt slutskattebesked i juni

har du fått beslut om preliminär ersättning ska du skicka in en kopia av din slutskatt så fort du får den. Då kan vi fastställa din ersättning. Många gånger innebär det att ersättningen per dag blir högre.

Skatteverket skickar också ut slutskattebesked mellan den:

  • 5–9 augusti 2024
  • 2–6 december 2024

Fler nyheter

  • Riksdagen röstar om ny arbetslöshetsförsäkring

    I morgon beslutar riksdagen om en ny arbetslöshetsförsäkring. Om en majoritet i riksdagen säger ja till förslaget träder den nya lagen i kraft den 1 oktober 2025. Den nya försäkringen innehåller flera förändringar. Här går vi igenom några av dessa.
    Läs mer
  • Extra utbetalning

    En systemuppdatering som ägde rum under helgen har orsakat problem i handläggningssystemen. På grund av det kommer vi att göra en extra utbetalning på måndag nästa vecka.
    Läs mer
  • Avvikande öppettider i juni

    Under juni månad är vår telefoni stängd vid två tillfällen, i samband med nationaldagen och på midsommarafton.  Vi har öppet som vanligt mellan 9–11 på klämdagen den 7 juni.
    Läs mer
  • Juridisk rådgivning till dig som medlem i SMÅA

    Genom ett samarbete mellan SMÅA och legaltech-bolaget Kliently får nu SMÅAs medlemmar tillgång till juridisk rådgivning till ett förmånligt medlemspris.
    Läs mer
Visa fler nyheter