Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Om du använder en enhet med operativsystemet IOS version 13.4.1 finns en inställning för integritetsskydd som gör att Cookie Failure kan uppstå. Du kan läsa mer om hur du löser detta i vår FAQ .

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

SMÅA lanserar Chattbot

Nu lanserar SMÅA en chattbot. Det är ett led i arbetet att göra a-kassan mer tillgänglig och kunna möta medlemmar digitalt. Chattboten kan svara på allmänna frågor om a-kassa och arbetslöshetsförsäkringen. – Tanken är att den nya funktionen ska underlätta och vägleda…

Nu lanserar SMÅA en chattbot. Det är ett led i arbetet att göra a-kassan mer tillgänglig och kunna möta medlemmar digitalt. Chattboten kan svara på allmänna frågor om a-kassa och arbetslöshetsförsäkringen.

– Tanken är att den nya funktionen ska underlätta och vägleda besökaren på ett bra sätt. Det är även en hjälp att navigera på hemsidan, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef SMÅA.

Vilja och Veta
SMÅA har från och med i dag, 19 maj, två digitala medarbetare. Vilja som du pratar med här på hemsidan och Veta som du kan chatta med i våra e-tjänster. Om du har frågor som rör ditt specifika ärende kan du logga in i Mina sidor så hjälper Veta dig där.
– SMÅAs personal har fått lämna namnförslag och sedan rösta fram vinnarna. Att det blev just Vilja och Veta beror på att våra medlemmar, alla företagare, har en enorm vilja och Veta står för att SMÅA är experter på a-kassa för företagare och kan ge svar på dem frågor som finns, säger Tjällman.

Utveckling
SMÅA arbetar aktivt med att hitta nya sätt för medlemmar och hemsidesbesökare att få svar på sina frågor. Chattboten kommer att utvecklas och uppdateras allt eftersom baserat på de typer av frågor och synpunkter som vi får till oss.

Fler nyheter

  • Hur snabbt får du ditt beslut?

    SMÅA har en stabil handläggningstid. I genomsnitt tar det fyra veckor från det att du ansöker till dess du får beslut i ditt ärende. 
    Läs mer
  • Tips för snabbare handläggning

    När du gör din ansökan om ersättning behöver vi flera uppgifter från dig. För att dina uppgifter ska hamna hos handläggaren direkt bör du använda dig av vår e-tjänst Mina Sidor.
    Läs mer
  • SMÅAs medlemmar erbjuds digital ekonomitjänst

    I våras ingick SMÅA ett samarbete med Aspia som är en av Sveriges största affärspartners inom ekonomi, lön och HR. Syftet med samarbetet är både en bättre kundupplevelse och att underlätta för den enskilde företagaren. Som medlem erbjuds du även en del…
    Läs mer
  • I Almedalen för att sätta ljus på trygghetssystemet för företagare

    Tillsammans gör vi SMÅA stora. Det är inte bara ord, utan det är tillsammans vi kan få till bättre villkor för företagare i trygghetssystemet. Denna vecka befinner sig representanter för SMÅA på Almedalsveckan i Visby för att lyfta fram våra medlemmars önskemål om förbättrade villkor i arbetslöshetsförsäkringen.
    Läs mer
Visa fler nyheter