Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Samarbete med företagaren i fokus

Att vara företagare ska vara tryggt och enkelt. Vi på SMÅA – a-kassan för företagare – värnar om din trygghet och vill att det ska vara enkelt att vara företagare. Precis som Aspia vill genom sina tjänster. Av den anledningen har vi nu inlett ett samarbete.

I dag saknar många företagare tryggheten som ett medlemskap i en a-kassa ger. Det vill SMÅA ändra på och en viktig pusselbit i den strävan är samarbetet med Aspia.
– Att kunna förenkla för företagare genom samarbete med Aspia känns viktigt. Vi behöver nå ut brett med budskapet om att man som företagare kan och bör försäkra sig och sin inkomst och ges möjlighet att överleva en tuff tid med hjälp av stöttning från oss. Att företagare får ta del av det trygghetssystem som de redan är med och finansierar, säger Jessica Tjällman, marknads- och kommunikationschef SMÅA.

Samarbetet ska underlätta för den enskilde

Under våren har SMÅA ingått ett samarbete med Aspia som är en av Sveriges största affärspartners inom ekonomi, lön och HR. Syftet med samarbetet är både en bättre kundupplevelse och att underlätta för den enskilde företagaren.
– Det är oroliga tider och det kan kännas tufft att driva ett företag just nu. Därför vill vi självklart vara med och öka kännedomen om att det finns en a-kassa som fokuserar på företagare och som vet hur det fungerar. Vi vill att det ska vara enkelt att vara företagare och såklart att våra kunder ska känna sig trygga även om det inte går som förväntat, säger Melker Ågren, tjänsteansvarig Aspia Go, en tjänst som hjälper till med allt kopplat till bokföringen i företagandet.

Snabbare handläggning

Till personer, som både är medlem i SMÅA och kund i Aspia Go, erbjuder Aspia en ekonomisk rapport. En rapport som underlättar för individen om det blir aktuellt med en ansökan om arbetslöshetsersättning hos SMÅA. I korta drag tar Aspia fram underlag innehållande företagsuppgifter och ekonomiska uppgifter som individen kan bilägga sin ansökan.
– När man ansöker om ersättning hos oss är det många uppgifter som ska redovisas enligt lag. Med Aspias hjälp kan individen få hjälp att ta fram flera nödvändiga uppgifter bara genom en kontakt. Det påskyndar handläggningen och personen kan få ett beslut tidigare, säger Jessica Tjällman.

Fler nyheter

  • Riksdagen röstar om ny arbetslöshetsförsäkring

    I morgon beslutar riksdagen om en ny arbetslöshetsförsäkring. Om en majoritet i riksdagen säger ja till förslaget träder den nya lagen i kraft den 1 oktober 2025. Den nya försäkringen baseras på din inkomst och innehåller flera förändringar. Här går vi igenom några av dessa.
    Läs mer
  • Ta reda på om vi behöver ditt slutskattebesked

    Skatteverket börjar skicka ut slutskattebesked mellan den 3–7 juni till dig som deklarerade senast den 2 maj. Du som har ansökt om ersättning och väntar på att få ett beslut om a-kassa kan behöva bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till din ansökan.
    Läs mer
  • Extra utbetalning

    En systemuppdatering som ägde rum under helgen har orsakat problem i handläggningssystemen. På grund av det kommer vi att göra en extra utbetalning på måndag nästa vecka.
    Läs mer
  • Avvikande öppettider i juni

    Under juni månad är vår telefoni stängd vid två tillfällen, i samband med nationaldagen och på midsommarafton.  Vi har öppet som vanligt mellan 9–11 på klämdagen den 7 juni.
    Läs mer
Visa fler nyheter