Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Samarbete med företagaren i fokus

Att vara företagare ska vara tryggt och enkelt. Vi på SMÅA – a-kassan för företagare – värnar om din trygghet och vill att det ska vara enkelt att vara företagare. Precis som Aspia vill genom sina tjänster. Av den anledningen har vi nu inlett ett samarbete.

I dag saknar många företagare tryggheten som ett medlemskap i en a-kassa ger. Det vill SMÅA ändra på och en viktig pusselbit i den strävan är samarbetet med Aspia.
– Att kunna förenkla för företagare genom samarbete med Aspia känns viktigt. Vi behöver nå ut brett med budskapet om att man som företagare kan och bör försäkra sig och sin inkomst och ges möjlighet att överleva en tuff tid med hjälp av stöttning från oss. Att företagare får ta del av det trygghetssystem som de redan är med och finansierar, säger Jessica Tjällman, marknads- och kommunikationschef SMÅA.

Samarbetet ska underlätta för den enskilde

Under våren har SMÅA ingått ett samarbete med Aspia som är en av Sveriges största affärspartners inom ekonomi, lön och HR. Syftet med samarbetet är både en bättre kundupplevelse och att underlätta för den enskilde företagaren.
– Det är oroliga tider och det kan kännas tufft att driva ett företag just nu. Därför vill vi självklart vara med och öka kännedomen om att det finns en a-kassa som fokuserar på företagare och som vet hur det fungerar. Vi vill att det ska vara enkelt att vara företagare och såklart att våra kunder ska känna sig trygga även om det inte går som förväntat, säger Melker Ågren, tjänsteansvarig Aspia Go, en tjänst som hjälper till med allt kopplat till bokföringen i företagandet.

Snabbare handläggning

Till personer, som både är medlem i SMÅA och kund i Aspia Go, erbjuder Aspia en ekonomisk rapport. En rapport som underlättar för individen om det blir aktuellt med en ansökan om arbetslöshetsersättning hos SMÅA. I korta drag tar Aspia fram underlag innehållande företagsuppgifter och ekonomiska uppgifter som individen kan bilägga sin ansökan.
– När man ansöker om ersättning hos oss är det många uppgifter som ska redovisas enligt lag. Med Aspias hjälp kan individen få hjälp att ta fram flera nödvändiga uppgifter bara genom en kontakt. Det påskyndar handläggningen och personen kan få ett beslut tidigare, säger Jessica Tjällman.

Fler nyheter

  • Olle Lundin

    Extra förmånlig finansiering för SMÅAs medlemmar

    SMÅA vill att det ska finnas förutsättningar för dig att ta ditt företag till nästa nivå. Därför har vi nu inlett ett samarbete med Froda som ger dig som medlem förmånligare lånevillkor.
    Läs mer
  • SMÅA möter företagare och experter

    Ni har väl inte missat vår företagarserie med titeln SMÅA möter? I vår aktuella miniserie besöker vi företagare runt om i landet och träffar experter som delar med sig av goda råd kring allt som rör företagande.
    Läs mer
  • Viktigt att du ser över dina uppgifter

    Se till att de betal-och kontaktuppgifter du meddelat oss är aktuella så att du inte riskerar att förlora ditt medlemskap eller missar viktig information om obetalda medlemsavgifter.
    Läs mer
  • Viktig information om utbetalning

    Tidigare har du som haft ett konto i Swedbank fått din utbetalning automatiskt insatt på ditt konto. Det har nu ändrats och du behöver anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister. Om du inte anmäler ett konto får du din ersättning på en utbetalningsavi i stället.
    Läs mer
Visa fler nyheter