I dag saknar många företagare tryggheten som ett medlemskap i en a-kassa ger. Det vill SMÅA ändra på och en viktig pusselbit i den strävan är samarbetet med Aspia.
– Att kunna förenkla för företagare genom samarbete med Aspia känns viktigt. Vi behöver nå ut brett med budskapet om att man som företagare kan och bör försäkra sig och sin inkomst och ges möjlighet att överleva en tuff tid med hjälp av stöttning från oss. Att företagare får ta del av det trygghetssystem som de redan är med och finansierar, säger Jessica Tjällman, marknads- och kommunikationschef SMÅA.
Samarbetet ska underlätta för den enskilde
Under våren har SMÅA ingått ett samarbete med Aspia som är en av Sveriges största affärspartners inom ekonomi, lön och HR. Syftet med samarbetet är både en bättre kundupplevelse och att underlätta för den enskilde företagaren.
– Det är oroliga tider och det kan kännas tufft att driva ett företag just nu. Därför vill vi självklart vara med och öka kännedomen om att det finns en a-kassa som fokuserar på företagare och som vet hur det fungerar. Vi vill att det ska vara enkelt att vara företagare och såklart att våra kunder ska känna sig trygga även om det inte går som förväntat, säger Melker Ågren, tjänsteansvarig Aspia Go, en tjänst som hjälper till med allt kopplat till bokföringen i företagandet.
Snabbare handläggning
Till personer, som både är medlem i SMÅA och kund i Aspia Go, erbjuder Aspia en ekonomisk rapport. En rapport som underlättar för individen om det blir aktuellt med en ansökan om arbetslöshetsersättning hos SMÅA. I korta drag tar Aspia fram underlag innehållande företagsuppgifter och ekonomiska uppgifter som individen kan bilägga sin ansökan.
– När man ansöker om ersättning hos oss är det många uppgifter som ska redovisas enligt lag. Med Aspias hjälp kan individen få hjälp att ta fram flera nödvändiga uppgifter bara genom en kontakt. Det påskyndar handläggningen och personen kan få ett beslut tidigare, säger Jessica Tjällman.