Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Så klarar du svackor i företaget

Det kan hända att allt inte blir som man tänkt sig. Här har vi samlat några tips om du vill agera proaktivt eller om du har en svacka i ditt företagande.

1. Agera proaktivt. Ta som vana att se över din affärsidé. Behöver den uppdateras? Kan du bredda din målgrupp?
2. Lägg ännu mer tid på försäljning. Berätta om lyckade uppdrag som ditt företag har genomfört. En bra kundhistoria gör din säljpresentation mer intressant.
3. Dina befintliga kunder kan vara din räddning. Ta reda på hur deras planer ser ut. På vilket sätt kan ditt företag bidra till att de uppnår sina mål?
4. Lär känna dina konkurrenter. Vad gör de som fungerar?
5. Är det dags för en vidareutbildning som stärker dig och ditt företag? Det finns många olika utbildningsalternativ.
6. Se över dina kostnader.
7. Om ditt företag drabbas av en ekonomisk svacka är det viktigt att du agerar. Kontakta kunder, leverantörer och banken och försök komma fram till en gemensam lösning.
8. Som medlem i SMÅA kan du även göra ett tillfälligt uppehåll och lägga företaget vilande under en period för att komma på fötter igen. Som arbetslös företagare har du rätt till ersättning när inga åtgärder vidtas i verksamheten och du står till arbetsmarknadens förfogande.

Fler nyheter

  • Riksdagen röstar om ny arbetslöshetsförsäkring

    I morgon beslutar riksdagen om en ny arbetslöshetsförsäkring. Om en majoritet i riksdagen säger ja till förslaget träder den nya lagen i kraft den 1 oktober 2025. Den nya försäkringen baseras på din inkomst och innehåller flera förändringar. Här går vi igenom några av dessa.
    Läs mer
  • Ta reda på om vi behöver ditt slutskattebesked

    Skatteverket börjar skicka ut slutskattebesked mellan den 3–7 juni till dig som deklarerade senast den 2 maj. Du som har ansökt om ersättning och väntar på att få ett beslut om a-kassa kan behöva bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till din ansökan.
    Läs mer
  • Extra utbetalning

    En systemuppdatering som ägde rum under helgen har orsakat problem i handläggningssystemen. På grund av det kommer vi att göra en extra utbetalning på måndag nästa vecka.
    Läs mer
  • Avvikande öppettider i juni

    Under juni månad är vår telefoni stängd vid två tillfällen, i samband med nationaldagen och på midsommarafton.  Vi har öppet som vanligt mellan 9–11 på klämdagen den 7 juni.
    Läs mer
Visa fler nyheter