Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Juridisk rådgivning till dig som medlem i SMÅA

Genom ett samarbete mellan SMÅA och legaltech-bolaget Kliently får nu SMÅAs medlemmar tillgång till juridisk rådgivning till ett förmånligt medlemspris.

Genom ett samarbete mellan SMÅA och legaltech-bolaget Kliently får nu SMÅAs medlemmar tillgång till juridisk rådgivning till ett förmånligt medlemspris. Rådgivningen finns tillgänglig 365 dagar om året genom appen Kliently och möjliggör för medlemmarna att snabbt få kontakt med en jurist vid behov.

– Många av våra medlemmar ringer in och har olika frågor kring a-kassa, arbetslöshet och företagande. Många av frågorna hanterar vi direkt men vi får också in en hel del frågor som kräver annan juridisk expertis. Och då kommer det här samarbetet verkligen göra skillnad för våra medlemmar, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare för SMÅA.

God legal hälsa

SMÅA har idag fler än 100 000 medlemmar som alla numera har möjlighet att få juridisk rådgivning av erfarna jurister till ett förmånligt medlemspris direkt genom appen Kliently.

– Vi är själva företagare och därför är det här ett viktigt samarbete för oss. Risken för inkomstbortfall är redan en orosfaktor hos många. Att inte riktigt ha koll på juridiken adderar bara till den oron. Bara genom att snabbt kunna ge svar på juridiska frågor har vi möjlighet att lätta på den oro många upplever och säkerställa att SMÅAs medlemmar har god legal hälsa, säger Nadja Hatem, VD och medgrundare, Kliently.

Viktigt skyddsnät

Kliently är en juridisk hybridbyrå som kombinerar traditionell juridik med teknologi i syfte att göra juridisk hjälp mer lättillgänglig för alla. Visionen är att öka människors legala hälsa genom att göra det enkelt, smidigt och prisvänligt att få kvalitativ juridisk hjälp. Hos Kliently kan du bland annat boka juridisk rådgivning, skriva avtal, anlita ett juridiskt ombud för processer i domstol och även få hjälp vid både start och avslut av företag.

– Majoriteten av företag i Sverige är små och medelstora företag som har en otroligt viktig roll för den svenska ekonomin. SMÅAs tjänster utgör ett viktigt skyddsnät för de här företagarna och tillsammans med det starka utbud av tjänster vi har hos Kliently kommer vi kunna erbjuda företagare en stabil grund att stå på, säger Nadja Hatem.

 

Fler nyheter

  • Riksdagen röstar om ny arbetslöshetsförsäkring

    I morgon beslutar riksdagen om en ny arbetslöshetsförsäkring. Om en majoritet i riksdagen säger ja till förslaget träder den nya lagen i kraft den 1 oktober 2025. Den nya försäkringen innehåller flera förändringar. Här går vi igenom några av dessa.
    Läs mer
  • Ta reda på om vi behöver ditt slutskattebesked

    Skatteverket börjar skicka ut slutskattebesked mellan den 3–7 juni till dig som deklarerade senast den 2 maj. Du som har ansökt om ersättning och väntar på att få ett beslut om a-kassa kan behöva bifoga en kopia av ditt slutskattebesked till din ansökan.
    Läs mer
  • Extra utbetalning

    En systemuppdatering som ägde rum under helgen har orsakat problem i handläggningssystemen. På grund av det kommer vi att göra en extra utbetalning på måndag nästa vecka.
    Läs mer
  • Avvikande öppettider i juni

    Under juni månad är vår telefoni stängd vid två tillfällen, i samband med nationaldagen och på midsommarafton.  Vi har öppet som vanligt mellan 9–11 på klämdagen den 7 juni.
    Läs mer
Visa fler nyheter