Hoppa till innehåll

Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Med ett medlemskap i SMÅA har du försäkrat din inkomst. Det enda du behöver göra är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Viktig information till dig som väntar på beslut

Den 1 oktober 2025 ändras reglerna för a-kassan. Då gäller nya villkor för ersättning. Beroende på när du får ditt beslut gäller olika regler.

Har du ansökt om a-kassa och får ett beslut om ersättning efter den 30 september omfattas du av de nya reglerna. Det gäller även om vi påbörjade handläggningen av din ansökan före regeländringen.

Eftersom villkoren ändras den 1 oktober kan a-kassan behöva andra uppgifter och intyg från dig. Vi kontaktar dig om du behöver komplettera din ansökan.

Kom ihåg att skicka in månadsansökan

Från och med den 1 oktober söker du ersättning månadsvis genom att lämna en månadsansökan till din a-kassa. Om du inte hinner få ditt beslut före den 1 oktober 2025 och du har skickat in tidrapporter, måste du ersätta dem med en månadsansökan. Vi kan inte ta beslut om din ersättning utan månadsansökan.

I oktober kan du logga in i våra e-tjänster Mina sidor för att fylla i en månadsansökan.

Får du ett beslut senast den 30 september ska du fortsätta att skicka in tidrapporter under hela tiden du får ersättning.

Då gäller de nuvarande reglerna:

• Du får ditt beslut om ersättning senast den 30 september 2025.
• Du ansöker om ersättning och kan fortsätta på en tidigare ersättningsperiod som du fick beslut om före den 1 oktober 2025.

Då gäller de nya reglerna:

• Du ansöker om ersättning den 1 oktober eller senare.
• Du ansöker om ersättning i september men får ditt beslut den 1 oktober eller senare.
• Du har en pågående ersättningsperiod som tar slut den 1 oktober eller senare och vi ska utreda om du kan få en ny period.

Tänk på att

De uppgifter vi frågar efter behövs för att säkerställa att du har rätt till ersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring.
Våra handläggare gör alltid sitt bästa för att hantera ansökningar så snabbt och smidigt som möjligt. Under övergångsperioden i oktober är det extra viktigt att svara noggrant på frågor och skicka in rätt intyg för att underlätta handläggningen.

Regler före och efter den 1 oktober

Beroende på när du får ditt beslut gäller olika villkor för att få ersättning. Vi har samlat några skillnader i regler och villkor som är bra att ha koll på.

Regler när du får beslut före den 1 oktober 2025:
  • Du ska uppfylla ett arbetsvillkor för att få ersättning.
  • Du ska skicka in tidrapporter/papperskassakort för att få utbetalningar.
  • Din ersättning beräknas per dag, betalas ut veckovis och påverkas av din genomsnittliga arbetstid.
  • Din ersättningsperiod är alltid 300 dagar lång.
  • Du kan få 150 extra ersättningsdagar om du har barn under 18 år när dina dagar tar slut.
  • Du får grundersättning om du inte har 12 månaders medlemskap i en a-kassa.
  • Du som bedrivit näringsverksamhet kortare tid än 24 månader kan få ersättning baserad på den anställning du hade före du startade företaget.
Regler när du får beslut efter den 30 september 2025:
  • Du ska uppfylla ett inkomstvillkor för att få ersättning.
  • Du ska skicka in månadsansökan för att få utbetalningar.
  • Din ersättning beräknas och betalas ut månadsvis.
  • Du kan få ersättning i 66, 100, 200 eller 300 dagar, beroende på hur länge du haft minst 11 000 kronor i månadsinkomst.
  • Ersättningsperioden kan inte förlängas med 150 extra dagar.
  • Ersättningen är alltid inkomstbaserad.
  • Hur länge du varit medlem i a-kassan avgör om du kan få 50, 60 eller 80 procent av din tidigare inkomst i ersättning.
  • Du som bedrivit näringsverksamhet kortare tid än 60 månader kan få ersättning baserad på det arbete du hade före du startade företaget.

Fler nyheter

  • 80, 60 eller 50 % – medlemstiden påverkar din ersättning

    80, 60 eller 50 %. Hur hög ersättning du kan få styrs av två saker, dels hur mycket du tjänat före arbetslösheten, dels hur många månader du varit medlem i a-kassan.
    Läs mer
  • Fem förbättringar för dig i den nya lagen

    Den 1 oktober ändrades reglerna för a-kassa. SMÅA listar och förklarar fem positiva regeländringar för dig som företagare.
    Läs mer
  • Extra utbetalning efter driftstörning

    På grund av driftstörningar i Mina sidor och svårigheter att skicka in tidrapporter och månadsansökan gör vi en extra utbetalning på fredag den 21 november.
    Läs mer
  • Ombudsval till SMÅA

    SMÅAs ombudsval pågår. SMÅAs medlemmar kan nu rösta fram ombud utifrån de nominerade kandidaterna. Valet av ombud är öppet mellan 1 november fram till den 30 november.
    Läs mer
Visa fler nyheter