Teknisk information – Mina sidor

Här har vi samlat lite bra-att-veta kring de tekniska förutsättningarna vid användande av Mina sidor.

Webbläsare

De webbläsare som är testade och fungerar bra för Mina sidor är

  • Chrome
  • Edge
  • Firefox
  • Safari

Det kan finnas andra webbläsare som också fungerar, men ovanstående webbläsare är testade godkänt och det är dem vi rekommenderar.

Javascript

Webbläsaren behöver vara inställd på att tillåta Javascript. Alla webbläsare har Javascrip aktiverat som standard när man installerar dem. Klicka här om du skulle behöva aktivera Javascript på nytt.

Kakor (Cookies)

Mina sidor kräver att din webbläsare accepterar kakor (cookies). Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska den som besöker en webbplats informeras om vad kakor används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

En kaka är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats. Denna textfil läggs på webbanvändarens dator.

Temporära kakor på Mina sidor

Det finns två typer av kakor – permanenta och temporära. På Mina sidor används enbart den temporära typen, så kallade sessionskakor.

När du besöker Mina sidor skickas kakan mellan din dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Kakorna försvinner när du loggat ut. Mina sidor sparar ingen personlig information via kakor och information om dig som besökare kan inte spåras.

Att acceptera cookies

Inställning av kakor görs i webbläsaren. Inställningen kan göras så att kakor bara tillåts från en specifik plats (exempelvis Mina sidor). När du loggar in i Mina sidor får du även information om kakor samt att du behöver sätt bock i en ruta som kvittens på att du läst informationen innan du gör din inloggning med e-legitimation.

Tillåt pop-up-fönster

Du behöver ha inställning för att tillåta pop-up-fönster i din webbläsare för att kunna läsa allt på Mina sidor. I inställningarna för internet i din webbläsare kan du ange vilka att Mina sidor ska tillåta pop-up-fönster (webbadress https://smaa.minasidor.org).

Skärmupplösning

På din dator bör du inte ha lägre skärmupplösning än 1024 x 768. De lägre upplösningarna riskerar att all information inte får plats på skärmen.

Iphone/Ipad med IOS11 eller senare

Har du operativsystemet iOS 11 i din iPhone eller iPad kan du få problem när du ska signera med ditt BankID på Mina sidor om du använder Safari som din standardwebbläsare.

Följande problem kan uppstå vid signeringen och så här kan du lösa dem:

  1. Du får problem att logga in eller att signera en tidrapport.
    Åtgärd: Ladda ner webbläsaren Chrome via AppStore. Chrome är gratis.
  2. Du kan inte skicka in tidrapporten (den är signerad men du får ingen bekräftelse), du fastnar/är kvar på signeringssidan eller du ser lite av sanningsförsäkran, men allt annat är vitt.
    Åtgärd: Logga ut ur Mina sidor och logga sedan in igen ta upp kortet från ”Påbörjade”. Signera därefter så skickas det in till oss.
  3. Du kan inte logga in, du har signerat men fastnar/är kvar på inloggningssidan och personnumret som skrivits in är raderat.
    Åtgärd: Gå till telefonens inställningar och rensa webbhistorik från Safari. Gå in på Inställningar i telefonen. Sök fram Safari, tryck på pilen och scrolla ner till Rensa historik och webbplatsdata. Tryck på Rensa och pröva sedan att logga in på Mina sidor på nytt.
  4. Din tidrapport är låst (problemet är dock ovanligt).
    Åtgärd: Avvakta och försök igen lite senare. Låsningen släpps inom 30 minuter.

Eftersom problemet bara uppstår i webbläsaren Safari som finns på telefon och surfplatta, är vår bästa rekommendation att byta webbläsare i telefonen eller att signera dina tidrapporter på en dator tills vidare.

Inloggningsproblem

Om du får upp en grå sida när du loggar in på din mobil eller din dator så har du antagligen privatsurfing (Privat/Inprivate/Incognito) påslagen. För att kunna använda Mina sidor korrekt så kan privatsurfing inte användas.

 

Dela det här