Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

Vilka uppgifter behövs

När du anmält dig på arbetsförmedlingen fyller du i en ansökan i Mina sidor. Här kan du se vilka uppgifter som SMÅA behöver för att kunna utreda din rätt till arbetslöshetsersättning.

  • En ansökan om ersättning som du fyller i på Mina sidor.
  • På Mina sidor får du lämna uppgifter kring ditt företag.
  • Löpande tidrapporter (tidigare kallat kassakort).
  • På din “Att göra-lista” i Mina sidor kommer det att stå vilka ytterligare handlingar/uppgifter vi behöver från dig.
  • Om du har arbetat som anställd behöver vi ett arbetsgivarintyg. Följ instruktionerna för att skicka ett mejl till din arbetsgivare där du ber om ett intyg via arbetsgivarintyg.nu. Intyget sänds in elektroniskt till oss.
  • Om du har studerat fyller du i uppgifter om studierna.

Uppgifter om ditt företag

Arbetslös, det vidtas inte några åtgärder i verksamheten
Du fyller i alla uppgifter på Arbetsintyget för företagare. Om blanketten är ordentligt ifylld behövs som regel inga fler uppgifter gällande företaget. Men observera att fler uppgifter behövs för att vi ska kunna beräkna din ersättning per dag.

Arbetslös på grund av definitiv avveckling av företaget
Här är exempel på uppgifter och handlingar som vi kan behöva:

  • Avregistrerings- eller ändringsbevis av företaget hos Bolagsverket
  • Försäljningsavtal rörande eventuella inventarier
  • Överlåtelse av andelar i företaget (gäller vid försäljning av företag)
  • Återkallande av eventuella tillstånd som var en förutsättning för att driva företaget, till exempel trafiktillstånd
  • Uppsägning av eventuellt hyreskontrakt
  • Vid konkurs – beslut från tingsrätten
  • Vid likvidation – beslut från Bolagsverket där det framgår att likvidator är utsedd. Du får inte själv utses till likvidator och i vissa fall får inte heller familjemedlem vara utsedd till likvidator
  • Kopia av beslut att F-skatten är återkallad
  • Vid arrende – kopia av avtal som visar att arrendet upphört
Några tips på vägen
  • Läs igenom hjälp- eller informationstexter.
  • Innan du skickar dina uppgifter/blanketter: läs igenom en extra gång. Ju mer kompletta uppgifter vi får från dig från början, desto snabbare kan du få din ersättning.
  • Kontrollera om det är några uppgifter som måste intygas av någon annan.
  • Om du tycker att det är svårt att beskriva vad som har hänt i färdiga formulär/blanketter kan du alltid skriva ett separat meddelande i Mina sidor, eller skicka ett brev till oss. Försök förklara din situation så tydligt du kan. Formulär och/eller blanketter måste dock alltid vara fullständigt ifyllda för att vi ska kunna fatta beslut om din ersättning.
  • Tala om för oss om du har för avsikt att göra något annat utöver att söka arbete under din arbetslöshet. Exempelvis om du har funderingar på att studera på deltid. Meddela oss innan du påbörjar studier så att du får veta vad som gäller just för dig.

Observera att det vi listat på den här sidan inte är uttömmande. Eftersom varje ärende är unikt kan vi behöva fler eller andra uppgifter än de vi listat här.

Uppdaterat: 3 juni 2020