Brodösen

Agnetha Alenius Incorporated AB, www.aleniusinc.se

Grundat: 1996, antal anställda: 3 st, omsättning: 1,2 mkr 2013
Ägare: Agnetha Alenius Madsen, medlem i SMÅA: Totalt i 17 år, men gjorde ett avbrott när de tvärhöjde avgiften. Nu medlem sedan 1996.

Kvinnlig sömmerska som står framför kläder och verktyg. egenföretagare och medlem i Småföretagarnas a-kassa.

Som medlem i SMÅA vågar jag satsa på mitt företagande

Vi säljer profil- och arbetskläder med broderade logotyper till företag. Idag har vi 993 företagskunder framförallt i trakten mellan Umeå och Sundsvall. Vi har även en del kunder i övriga Sverige och i Norge.

När jag var yngre reste min pappa över till USA och såg att man kunde beställa kepsar med sitt namn broderat. Han kunde inte släppa det. Så småningom frågade han mig och min syster om det kunde vara något för oss. Vi var skeptiska, det där med brodyrmaskinens dator verkade svårt. Men pappa gav sig inte och till slut stod vi där med en brodyrmaskin.

Visst var det lite svårt i början. Allt stod på engelska. Vi hade inte fått någon utbildning, bara en tjock engelsk instruktionsbok. Men vi fick lära oss. Några år senare åkte jag till USA på kurs. Bakom mig satt ett amerikanskt par som inte fattade någonting av den engelska instruktionsboken. Då kände jag mig stolt. Vi hade ju ändå lyckats klura ut det mesta som stod där.

 

Aldrig less på brodyrer

Jag trivs jättebra med att driva företag. Blir aldrig less på brodyrer, det finns så många olika mönster, färger och placeringar. Det är hela tiden nya utmaningar. Det är viktigt att vi håller en hög kvalitet på våra produkter. Jag har själv tvättat och testat allt det vi säljer för att säkerställa att kvaliteten är den rätta.

Det roligaste med det här jobbet är att få träffa alla kunder. Jag gillar också att lösa problem. Nyligen fick jag ett mail från SF, som skulle släppa Wes Andersons film Moonrise Kingdom. De behövde 200 broderade scoutmärken till premiären. Den amerikanska leverantören hade misslyckats, så nu vände de sig till oss. Det var inga problem att fixa det!

Det närmaste målet just nu är att få igång webbförsäljningen.

 

Två lågkonjunkturer

De största utmaningarna har varit två lågkonjunkturer, år 2009 och 2011. Men då passade vi på att lägga mycket tid på att utveckla oss själva, våra produkter och att jobba med PR och marknadsföring. Det är viktigt att aldrig stå stilla.

Vi skickade till exempel handdukar till Gert, Titti och Roger, som har radioprogrammet Rix Morronzoo. De fick varsin handduk med sitt namn broderat, Gert fick en rosa. De läste upp mitt brev i radion, så det gav bra publicitet. Det ger energi att vara kreativ. Men man får inte bara vara kreativ, då tjänar man inga pengar.

 

Tryggt med SMÅA 

Jag gick med i SMÅA för 17 år sedan. Om jag inte skulle kunna driva mitt företag vidare känns det tryggt med en omställningstid. Då hinner jag fundera på nästa steg.

Dela det här